Veel gestelde vragen

 Vooraf: wij leveren reproducties van historische objecten, geen originelen.

Hoe komen jullie aan die reviews?

Om toekomstige klanten te informeren over kwaliteit, service en aankoopproces bij Historische Kaart, vragen we al onze klanten met een geautomatiseerde mail om een review achter te laten. Daarvoor werken we samen met webwinkelkeur.nl. Dit is een onafhankelijk platform, dat namens ons de reviews verzamelt en op hun platform publiceert. Alleen echte klanten van Historische Kaart worden via dit proces actief uitgenodigd daar een review achter te laten. Wij kunnen deze reviews niet zelf aanpassen of verwijderen. Dat kan alleen webwinkelkeur.nl doen, eventueel op ons verzoek. We zouden daartoe verzoeken als het bijvoorbeeld een reacties is op artikelen die niet bij ons zijn gekocht, als de reactie ongepast taalgebruik bevat of als de reactie spam bevat of links naar andere websites.

Wat zijn de verzendkosten?

Daarover lees je alles op deze speciale pagina.

Wat ik zoek zit er niet tussen. Wat nu?

Regelmatig voegen wij nieuwe artikelen toe aan onze winkel. Het kan zijn dat de hetgeen je zoekt er binnenkort wel tussen zit. Als je ons op een prachtig product wilt wijzen die niet mag ontbreken in ons aanbod, kun je ons daarop attenderen via het mailformulier. Kun je zolang echt niet wachten, dan kun je ons vragen een product 'op speciaal verzoek' te leveren. Dit is niet altijd mogelijk en er kunnen aangepaste tarieven van toepassing zijn.

Het bestellen lukt niet. Wat nu?

Lukt het bestellen niet? Geen nood! Bel ons direct: 023 - 205 20 92. We helpen je op weg. Soms krijg je de voicemail. Als je iets inspreekt bellen we altijd terug.

Hoe kan ik bij jullie betalen?

Dat leggen we op deze pagina helemaal aan je uit.

Zit er garantie op jullie producten?

Ja, uiteraard! Hier lees je de details.

Ik wil mij afmelden van de nieuwsbrief. Hoe doe ik dat?

Onderaan elke nieuwsbrief vind je een link om je af te melden. Door hierop te klikken schrijf je jezelf uit. Problemen? Laat het ons weten.

Kan ik een bestelling terugsturen?

Dat kan, in principe doen we niet moeilijk. Hier kun je precies nalezen hoe het werkt.

 

Kan ik mijn bestelling ook bij jullie komen ophalen?

Ja, dat kan. Op maar liefst 2 mogelijke locaties: in ons woonhuis ten noordwesten van het station, of in ons kantoor/magazijn, in bedrijventerrein Waarderpolder in Haarlem. Je kunt voor 'ophalen' kiezen bij het plaatsen van je bestelling. We zijn echter alleen geopend op afpraak. Daarom nemen wij contact met je op voor een ophaaltijdstip. 

Als het een plattegrond of een foto betreft, op wat voor papier drukken jullie?

Wij printen je reproductie op dik (225 grams), ongebleekt, mat papier. Geen glossy fotopapier dus. In de woorden van de fabrikant: "Dit matte papier in bescheiden gebroken wit, vormt een krachtige achtergrond voor werk dat hoge artistieke eisen stelt. Dit papier bevat een zeer laag percentage optische witmakers, wat het geheel een authentieke en natuurlijke uitstraling geeft, met een lange levensduur en een hoge kwaliteit."

Wat voor printer en wat voor inkt gebruiken jullie?

Wij gebruiken een speciale printer: een Canon ImagePrograf, uit de serie voor fotografie & kunst. Deze printer heeft een mooie, scherpe printresolutie en heldere, gelijkmatige kleuren. Dit in tegenstelling tot een CAD/GIS-printer, die bedoeld is voor technische- en bouwtekeningen. Wat wij gebruiken is zeker geen plotter; dit is verouderde techniek die niet bedoeld is voor artistieke toepassingen. Een ander belangrijk voordeel is dat deze printer gebruik maakt van pigmentinkten in plaats van dye-inkten. Het voordeel van pigmentinkten is dat deze veel langer mooi blijven onder invloed van licht. En pigmentinkten zijn veegvaster. Wil je meer weten over het verschil tussen dye- en pigmentinkten? Lees dan deze blogpost (Engels). En meer over het verschil tussen plotters en grootformaatprinters lees je hier (ook in het Engels).

Wat doen jullie met mijn persoonsgegevens?

Die gebruiken we alleen om je bestelling naar het correcte adres te kunnen verzenden, om je factuur te kunnen e-mailen en je op de hoogte te houden van aanbiedingen en uitbreidingen van ons assortiment. Meer hierover lees je in ons privacy & cookie-verhaal.

Wat is de levertijd?

Daarover vertellen we alles op deze pagina.

Ik heb een kortingscode. Waar kan ik die invullen?

Je kunt de kortingscode invoeren op de winkelwagenpagina.

  1. Voeg eerst producten toe aan je winkelwagen.
  2. Ga vervolgens naar de winkelwagenpagina middels de knop rechtsboven: 
  3. Scroll nu wat naar beneden op de pagina en vul de kortingscode in: 
  4. Volg de instructies op het scherm. Het totaalbedrag van je winkelwagen wordt nu aangepast;
  5. Klik op Doorgaan naar de kassa om je bestelling af te rekenen.

Als je een foutmelding krijgt ("De kortingscode ... is niet geldig.") kunnen er 2 dingen aan de hand zijn: óf je hebt een tikfout gemaakt in de code, óf je voldoet niet aan de voorwaarden. Dan is bijvoorbeeld je totale aankoopbedrag te laag.

Wat is een passe-partout?

Een passe-partout is een kartonnen lijst die over een kunstwerk, foto of reproductie wordt gelegd. Het karton bevindt zich tussen de reproductie en het glas. Het doel is het ingelijste werk beter tot zijn recht te laten komen. In het karton van het passe-partout snijden we in het midden een rechthoekig venster van de gewenste grootte. De binnenranden van het karton snijden we schuin af, zodat er wat diepte in het geheel komt. Bij de hoeken is de passe-partout dan onder verstek afgewerkt. Voor het netjes snijden van het passe-partout gebruiken we speciaal snijgereedschap. Onze passe-partouts worden gemaakt van een goede kwaliteit zuurvrij karton van enkele millimeters dik. De kleur is gebroken wit.

Wat voor maten hebben de afdrukken, lijsten en passe-partouts?

Je kunt kiezen uit 3 maten. Met de tekeningen hieronder weet je precies van te voren wat je krijgt.

Bij de maat Small is voor sommige mensen de leesbaarheid van de plaats- en straatnamen wat moeizaam.

  • lijst info

Voor wie het liever in tekst leest: de buitenmaat van het papier waarop wordt afgedrukt is gelijk aan de buitenmaat van het passe-partout. Hoe dat kan? Wij drukken de kaarten wat kleiner op het papier, zodat er ruimte rondom overblijft voor de rand van het passe-partout. Een voorbeeld voor Medium:

  • Bij de maat Medium gebruiken wij een lijst waar een vel A2 precies in past.
  • Wij drukken de kaart af op een vel A2-papier. Hierop laten wij een flinke witrand vrij. Een deel van het vel is dus onbedrukt.
  • Vervolgens snijden wij een passe-partout uit een groter vel karton, óók met een buitenmaat van A2. Daarmee past het passe-partout dus precies in de lijst.
  • Uit het passe-partout halen we uitneming (gat) ter grootte van de afgedrukte kaart op het vel papier. Het gat is dus kleiner dan het papier, maar groot genoeg om de kaart die op het papier staat niet af te dekken.
  • We leggen het passe-partout vervolgens op het vel papier. Resultaat: 1) de buitenmaten van het passe-partout en het vel papier waar de kaart op staat liggen exact boven op elkaar (zijn beiden A2, en passen dus in de lijst). 2) Het gat in het passe-partout valt netjes rondom de kaart.

Let op: alles is handwerk. Maten kunnen soms enkele millimeters afwijken. Bovenstaande uitleg geldt voor álle kaarten in onze collectie.

Hoe kan ik de lijst ophangen? Hoe ziet de achterkant eruit?

Het achterbord van de lijst zit met enkele veren vast in de lijstrand. Bij de kleinste lijstmaat (Small) gebruik je 1 van deze veren om de lijst aan de muur te hangen. Bij de maten Medium en Large zit er een ijzerdraad aan het achterbord, dat je gebruikt om de lijst mee op te hangen. We leveren geen schroeven, pluggen of ophangrails mee.

  • achterzijde lijst

Kunnen jullie een product met glas erin zonder breuk versturen?

Sommige producten in onze webwinkel bevatten glas, zoals lijsten. We hebben inmiddels jaren ervaring in het versturen van producten met glas erin. De conclusie is: in 99% van de gevallen gaat het goed. Uiteraard verpakken we producten met glas extra stevig, bijvoorbeeld met extra beschermhoeken en dubbele lagen noppenfolie. Maar toch: heel soms komt het glas gebroken aan. Laat het ons dan direct weten! Meestal sturen we een nieuwe lijst op, inclusief glas. De lege lijst, zonder glas, stuur je dan kosteloos aan ons terug. Maar graag altijd eerst even overleggen!

Jullie website geeft een foutmelding over het beveligingscertificaat op Windows XP. Wat moet ik doen?

Het korte antwoord: het is tijd om Windows XP vaarwel te zeggen en te upgraden naar een moderner besturingssysteem. Leuker kunnen we het niet maken, sorry... Het uitgebreidere antwoord: voor onze webserver maken we gebruik van iets wat SNI heet: Server Name Identification. Dit maakt het mogelijk om op een betaalbare manier meerdere websites van een SSL certificaat te voorzien, zo'n groen slotje in de adresbalk. Helaas werkt SNI niet in Windows XP, waardoor je een foutmelding te zien krijgt. De kosten om dit op te lossen zijn relatief hoog. Het aantal XP-gebruikers is erg klein. Dus we hebben moeten besluiten niet te investeren in het oplossen van dit probleem.

Ik heb een klacht. Wat moet ik doen?

Daar hebben we uiteraard een keurige procedure voor. Met een aparte pagina, hier om precies te zijn.